Yleinen
30.6.2016

Virtuaalitodellisuus tuo todellista lisäarvoa

Virtuaalitodellisuus tuo todellista lisäarvoa

Virtuaalitodellisuuden (”Virtual Reality” eli VR) sekä lisätyn todellisuuden (”Augemented Reality” eli AR) sovelluksia on ollut markkinoilla jo vuosia. Tietokoneiden kapasiteetin sekä VR-laitteiden kehittyessä myös uudet sovellukset kehittyvät nyt kovaa vauhtia. AR:ssä todelliseen ympäristöön lisätään tietokoneella tuotettua sisältöä, kun taas VR on täysin tietokoneella luotu ympäristö. VR:ää käytetään jo hyvin laajasti mm. peli-, musiikki- ja viihdeteollisuudessa ja mediassa, terveydenhuollossa, kiinteistöalalla, vähittäiskaupassa, opetuksessa ja koulutuksessa sekä useissa yrityssovelluksissa.

Vaikka yrityksissä VR ja AR ovat olleet käytössä jo pitkään, tulee kuluva vuosi olemaan monien mielestä alan läpimurto uusien laitteiden ja ohjelmistojen tullessa markkinoille. 3D-elokuvat ja 3D-pelisovellukset ovat jo tuttuja, ja monet ovat myös jo kokeilleet 360-videoiden katselua halvoilla pahvisilla VR-laseilla ja älypuhelimella. Samsung julkaisi tänä vuonna näistä jo hieman kehittyneemmän version Samsung Gear –VR-silmikon. Oculus Rift, PlayStation 4:n Project Morpheus sekä HTC:n Vive puolestaan ovat jo kalliimpia ja kehittyneempiä malleja. Näissä tietokoneeseen kytkettävissä laseissa on oma HD-näyttö, jossa molempiin silmiin projisoituu oma erillinen kuva. Vuorovaikutteinen VR edellyttää, että laseihin ja tietokoneeseen liitetään erilliset liikeohjaimet. Tämä vaatii tietokoneelta paljon tehoa. AR-teknologiassa ensimmäinen kuluttajille suunnattu sovellus oli Googlen Google Glass. Google on investoinut satoja miljoonia dollareita alan edelläkävijään, Magic Leap -yhtiöön. Microsoft puolestaan kehittää omaa HoloLens AR-laitettaan.

Uusia alustoja ja ohjelmistoja

Autodesk julkaisi viime syksynä oman Stingray-tuotteensa, joka on pelimoottori ja reaaliaikainen renderöintiohjelmisto. Stingray on monipuolinen 3D-pelikehitykseen suunniteltu alusta, joka perustuu Autodeskin vuonna 2014 ostaman Bitsquid-pelimoottorin tieto-ohjattuun arkkitehtuuriin. Stingray tukee pelikehityksen työnkulun standardeja ja siinä on tehokkaat liittymät Autodeskin 3D-animaatio-ohjelmistoon. Näin helpotetaan pelikehitystä useilla eri alustoilla. Tarkempi esittely Stingray-ohjelmistosta löytyy myös The Outcomen nettisivulta . Samassa numerossa esiteltiin Autodeskin uusi, sloganiin “The Future of Making Things” kiteytetty designfilosofia.

Johtavan VR-ratkaisujen toimittajan WorldViz:n kehittämä VizMove Walking VR mahdollistaa vapaan liikkumisen virtuaalitilassa. Tilan koko ja muoto on vapaasti määritettävissä ja liikkeen­tunnistus tapahtuu VR-lasien sekä käsissä pidettävien liikkeenohjaimien kautta. VizMove Walking VR soveltuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin: visualisointiin tuotesuunnittelussa, virtuaalisiin käyttäjäkävelyihin arkkitehtuurissa, teollisuuden koulutussovelluksiin, käyttäytymistieteelliseen tutkimukseen jne.

AltspaceVR on kehittänyt omalla ohjelmistonkehityspaketillaan useita edistyksellisiä VR-sovelluksia, joiden avulla käyttäjä voi katsoa 3D-sisältöjä virtuaalitodellisuudessa. Sovelluksilla voi koodata ja tarkastella kohteita webselaimen 3D-ympäristössä ja ne ovat käytettävissä useimmilla VR-laitteilla. Näin ne mahdollistavat sosiaalisen kanssakäymisen ja kokemusten jakamisen virtuaalitodellisuudessa internetin välityksellä. Yhtiö uskookin ihmisten virtuaalisen kanssakäymisen olevan kasvava markkinasegmentti.

VR ja AR teollisuudessa

3D-CAD auttaa varmistamaan suunnitteluvaiheessa hyvän huollettavuuden ja korjattavuuden. Virtuaalitodellisuuden avulla CAD-ohjelmistoilla tuotettujen 3D-mallien ja -piirustusten hahmottaminen voidaan tehdä entistä realistisemmaksi. Yritykset hyödyntävätkin kolmiulotteista VR:ää ja AR:ää monin tavoin.

Laivanrakennusyhtiöt, kuten BAE Systems, käyttävät VR:ää monimutkaisten konehuonejärjestelyjen suunnittelussa. VR:n avulla suunnittelijat eri puolilla maailmaa voivat työskennellä yhdessä ja jakaa saman 3D-näkymän. Wärtsilä puolestaan on testannut AR-lasien käyttöä huoltotoiminnoissa. Aluksella oleva huoltomies voi, vaikkapa virtapiiriä korjatessaan, saada AR-laseihinsa ohjeita maissa olevilta asiantuntijoilta. Airbus Defense and Space rakensi koko messuosastonsa Lontoossa virtuaalisiksi lentokoneen ohjaamoiksi.

Wartsila_AR_remote-support

 

kuvateksti: Wärtsilä käyttää laivalla tehtävissä huolloissa AR-laseja, joihin ohjeet ja neuvot voidaan syöttää etänä. (Kuva: Wärtsilä)

Caterpillar hyödyntää uppouttavaa (immersiivistä) 3D-ympäristöä tuotteidensa suunnittelussa, testaamisessa ja simuloinneissa ennen valmistusta. Virtuaalisella kokoonpanolinjalla ongelmakohdat voidaan havaita jo ennen kuin tuotteet fyysisesti kootaan.

SAP kehittää omaa teknologiaansa samansuuntaisesti. Suurten datamäärien visualisointi suurilla näytöillä mahdollistaa asiantuntijoiden etäosallistumisen tiedon työstämiseen – toimiva ratkaisu esimerkiksi kansainvälisten yritysten johtoryhmätyöskentelyyn.

Pääkuvan teksti: VizMove Walking VR mahdollistaa vapaan liikkumisen laajallakin alueella VR-lasien kanssa. (Kuva: WorldViz)

teksti:  Henrik Segercrantz